De opkomst van de luchtvaart heeft onze wereld radicaal veranderd. Grenzen doen er niet meer toe, de wereld is klein geworden. Met name de laatste jaren heeft de luchtvaart haast tektonische veranderingen ondergaan.

“In 2000 maakte de gemiddelde wereldburger elke 43 maanden gebruik van een vliegtuig”, zegt directeur-generaal en CEO Alexandre de Juniac van de International Air Transport Association (IATA). “In 2017 was het één vlucht elke 22 maanden.”

“Nooit eerder was vliegen zo toegankelijk. Het stelt de mensheid in staat om de planeet te verkennen – voor plezier, werk en scholing”, zegt de oud-CEO van Air France.

Van de laatste IATA-cijfers valt je mond open: in 2017 namen wereldwijd 4,1 miljard mensen het vliegtuig – een stijging van 7,3 procent vergeleken met het jaar daarvoor.

Met de komst van het door straalmotoren aangedreven passagiersvliegtuig in het midden van de jaren vijftig kreeg de commerciële luchtvaart een enorme impuls.

Met de burgerluchtvaart in de hoogste versnelling, stijgt ook het aantal klachten. Ondanks de voortschrijdende technologie, mijmert menig senior over de goede oude tijd van de begindagen.

Hoogste tijd dat Business Insider de hedendaagse economyvlucht vergelijkt met die in het verleden.


In 1952 gaf de British Overseas Airline Corporation, de voorloper van British Airways, het startschot voor het nieuwe tijdperk van de burgerluchtvaart met de De Havilland Comet.

Foto: 's Werelds eerste reguliere jetlinervlucht ving aan met het opstijgen van de De Havilland Comet G-ALYP vanaf London Airport op weg naar Johannesburg. Bron: PA Images via Getty Images

Maar de Boeing 707...

Foto: AP

... en de Douglas DC-8 werden de échte werkpaarden van de burgerluchtvaart.

Foto: AP

De romp van de Boeing 707 is 376 centimeter breed en de economy-class telt zes stoelen per rij. De romp van de DC-8 is 373 centimeter breed.

Foto: Getty/Bettmann / Contributor

De layout van de cabine van de 707 is hetzelfde als die van de 727...

Foto: Reuters/Mike Segar

... en de 737.

Foto: ANP

Ongelooflijk genoeg heeft Boeing de rompbreedte van zijn narrow-body airliners nooit gewijzigd. De moderne Boeing 737 Max heeft dezelfde configuratie: 376 centimeter breedte met zes stoelen per rij.

Foto: Southwest Airlines

De komst van de Boeing 747 begin jaren zeventig luidde het begin in van het tijdperk van de breedrompige toestellen samen met...

Foto: ANP

... de McDonnell Douglas DC-10.

Foto: AP

De Boeing 747 verlaagde de kosten per toestel dramatisch waardoor vliegen betaalbaar werd voor (bijna) iedereen. Voor de massa werd de luchtvaart gedemocratiseerd.

Foto: AP

De breedrompige toestellen zorgden voor een economy-classbeleving zonder precedent.

Foto: Fox Photos/Getty Images

Ook vandaag de dag zijn breedrompige economy-cabines groot en ruimtelijk, zoals deze in de Etihad Airbus A380.

Foto: Hollis Johnson

Een belangrijk verschil echter is dat de beenruimte niet zo riant is als eerst.

Foto: AP Photo/Shawn Pogatchnik

En dan die stoelen. De grote comfortabele stoelen van vroeger hebben plaatsgemaakt voor smallere.

Foto: Fox Photos/Getty Images

Deze stoelen zijn licht en stijlvol.

Foto: Southwest Airlines

Ze hebben echter weinig vulling en zijn daardoor minder comfortabel.

Foto: United Media

De keerzijde van de klaagzang: reizen per vliegtuig is nu goedkoper dan ooit, en al helemaal met de komst van ultragoedkope prijsvechters.


Helaas hebben die prijsvechters een zogeheten à la carte prijsstrategie waarbij je moet betalen voor extra's als beenruimte, stoelkeuze of kofferruimte. Gevolg: overvolle bagageruimten.

Foto: ANP

Entertainmentsystemen hebben een lange weg afgelegd sinds dit experimentele Pan Am-systeem uit 1965.

Foto: Alan Band/Keystone/Getty Images

Vandaag de dag bieden maatschappijen de passagier ofwel free-streaming entertainment of persoonlijke in-flight entertainmentsystemen.

Foto: ANP

Cabinepersoneel is tegenwoordig gewapend met hightech zodat ze de reiziger van waardevolle transfer-informatie kunnen voorzien.

Foto: United Airlines

Destijds was vliegen een wat formeel gebeuren, vandaag de dag doen we het vooral casual.

Foto: AP

Maaltijden! In de Gouden Eeuw van de luchtvaart kreeg je standaard een volledige maaltijd geserveerd.

Foto: Peter Stackpole/The LIFE Picture Collection/Getty Images

Maar nu is dat alleen passagiers voorbehouden op lange intercontinentale vluchten.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Meestal moet je het doen met een frisdrankje en een snack.

Foto: ANP

Ten slotte de luchthavenervaring. Die was natuurlijk beter: minder mensen, minder drukte.

Foto: Getty / Bettmann / Contributor

Ruimte op de luchthaven... een echo uit een lang vervlogen verleden waarvan we alleen maar kunnen dromen als we in de kilometers lange rij staan die voorafgaat aan elke keer dat we vliegen.